Angst en paniek

Angst en piekeren

Angst

Een verhuizing, zorgen om een medisch onderzoek of een belangrijke deadline op je werk. Iedereen kent deze situaties wel uit het dagelijks leven. Ze kunnen je zenuwachtig of angstig maken. Angst brengt je lichaam in staat van paraatheid. Je hart gaat sneller kloppen, je bloeddruk gaat omhoog, je spieren spannen zich aan, je transpireert en je ademhaling versnelt. Deze reactie van je lichaam helpt je effectief te reageren op gevaar. Maar soms houdt  angst of spanning je meer in de greep dan je zou willen.

Als je angst- of spanningsklachten hebt, leg je jezelf beperkingen op. Daardoor kun je niet het leven leiden dat je zou willen. Angst heeft daarnaast effect op je lichamelijke conditie. Uit recent promotieonderzoek blijkt dat er een verband is tussen angststoornissen en de veroudering van cellen. Mensen met stemmings- of angststoornissen hebben meer kans op het ontwikkelen van ouderdomsziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes, de ziekte van Alzheimer en kanker.

Je lichaam geeft signalen af van spanning en angst. Als je leert hoe je deze signalen herkent, kun je sneller ingrijpen. Zo voorkom je dat je klachten erger worden. Gevoelens van spanning en angst kun je verminderen door regelmatig ontspanningsoefeningen te doen. 

Piekeren

Piekeren is ook een vorm van angst. Je kunt je gedachten niet los laten en daardoor slaap je slecht. Spanningsklachten en piekeren kunnen worden veroorzaakt doordat je onder druk staat. Misschien heb je stress op je werk, financiële problemen of maak je je zorgen om de gezondheid van een dierbare. Angst is heel persoonlijk en niet altijd reëel.

Er zal niet altijd direct een oplossing zijn voor je spanningsklachten en je gepieker. Toch is het belangrijk de eerste signalen serieus te nemen en ermee aan de slag te gaan. Je kunt zelf al veel doen om je minder gespannen te voelen. Zorg voor een goede balans tussen inspanning, ontspanning, plezierige activiteiten en minder plezierige activiteiten. Zo ben je beter bestand tegen stress en weerbaarder tegen angstklachten.

Met de zelfhulpmodules van Mirro kun je aan de slag met je angstklachten. Je vindt er tips en oefeningen. De gratis zelfhulpmodule  doorloop je zelfstandig, zonder begeleiding van een zorgprofessional, op het moment dat het jou het beste uitkomt. Via de onderstaande blokken kom je direct bij het programma van jouw keuze.