05 Jun
Bewaak je imago op social media

Bewaak je imago op social media

Door de digitalisering is de scheiding tussen werk en privé behoorlijk vaag geworden. Dat geldt in het bijzonder  voor enthousiaste gebruikers van social media. Denk je dat jij op safe speelt omdat je je profiel hebt afgeschermd of niet ‘bevriend’ bent met je baas? Dan denk je verkeerd.

Facebook kent bijvoorbeeld uiteenlopende privacy-instellingen die ook nog eens regelmatig worden aangepast. Voor handige jongens zou het bovendien verrassend eenvoudig zijn om een account te hacken. Kortom, bezint eer gij begint met posten. Dat wil zeggen, als je ooit nog eens in aanmerking wilt komen voor een promotie of die ene droombaan. Voor je in levenden lijve kunt toelichten waarom jij de beste kandidaat bent voor die baan, ben je namelijk al door verschillende zoekmachines gehaald. Waar moet je op letten volgens imagodeskundige Zabeth van Veen?

  • Vul je LinkedIn-profiel volledig in en plaats er een goede foto bij. Bezoekers kijken als eerste naar je foto. Op basis daarvan proberen ze in te schatten of je een vriendelijke en professionele collega zou zijn. Laat die vakantiefoto met cocktail dus maar achterwege.
  • Denk na over welke foto’s je plaatst op Facebook. Hoewel Facebook niet bedoeld is om je carrière een boost te geven, kijken recruiters en werkgevers er wel op. Houd daarom de foto’s van die wilde stapavond vooral voor jezelf.
  • Lucht je hart niet op Twitter. Chronisch zeuren of extreme uitspraken vallen ook niet in de smaak bij werkgevers. Even afgeven op de tegenstander van jouw voetbalclub? Doe dit dan in de beslotenheid van je huiskamer, maar niet in 140 tekens op Twitter.
  • Let op je taalgebruik. Spelfouten en gebrekkige formuleringen doen afbreuk aan je intelligente voorkomen. En vraag meteen die ene vriend die jou altijd tagt in schunnige berichten, dat niet meer te doen. Want ook dat komt bovendrijven als je wordt gegoogled.

Overigens is het in deze tijd ook not done om helemaal niets posten of onvindbaar te zijn. Van hedendaagse professionals wordt verwacht dat zij hun weg op social media kennen en dat ze aan hun netwerk bouwen. Check dus regelmatig je profiel. Is het nog up to date? Vraag ook eens of iemand anders wil meekijken. Misschien kom je wel heel anders over dan je zou willen.