19 Dec
De 5 meest gevraagde vaardigheden van de toekomst

De 5 meest gevraagde vaardigheden van de toekomst

Is jouw carrière klaar voor de toekomst? Door de automatisering komen er steeds meer computergestuurde systemen en robots. Dan zijn bepaalde (menselijke) vaardigheden meer dan gewenst. Welke competenties zijn onmisbaar?

Dat het arbeidslandschap verandert, is niets nieuws. Door digitalisering en automatisering verandert onze manier van werken. Dat betekent dat bepaalde banen de komende tijd verdwijnen en worden overgenomen door de techniek. Terwijl andere banen juist wél toekomstproof zijn. Ook bepaalde vaardigheden worden steeds belangrijker. Dit om te concurreren met de automatisering. Welke dat zijn? Volgens consultancyfirma Guthrie-Jensen en het World Economic Forum hebben onderstaande competenties de toekomst.

1. Het oplossen van complexe problemen en verbanden leggen
Door automatisering krijgen bepaalde sectoren meer met elkaar te maken. Bijvoorbeeld bouwkunde, biologie en informatica. Waar zit de overlap en wat kunnen we daarmee? Verbanden leggen tussen verschillende industrieën en complexe problemen oplossen, wordt steeds belangrijker. Alleen op die manier kunnen we kunstmatige intelligentie bijhouden, aldus de onderzoekers.

2. Het analyseren van data
Meer automatisering betekent dat we meer data opslaan en genereren. Ben jij in staat om verschillende soorten data te interpreteren en daar conclusies uit te trekken? Dan zit je goed, want dat wordt in de toekomst heel belangrijk. Weet je waar, hoe en hoe vaak klanten een product of dienst gebruiken? Dan kun je beter inspelen op de behoefte van de markt. Daarnaast dragen data-analyses bij aan efficiency op de werkvloer.

3. Creativiteit en kritisch denken
Een idee omzetten in een concreet doel, dienst of product? Een robot kan veel, maar creatief zijn en innovatieve oplossingen bedenken kan hij beter aan mensen overlaten. Zogenaamde ‘soft skills’ als creativiteit en kritisch denken, worden dan ook steeds belangrijker in de toekomst.

4. People Management: het managen van werknemers door leiderschap
Ben jij goed in leidinggeven? Dat is een hele waardevolle vaardigheid. Nu, maar ook zeker in de toekomst. Ook coachende vaardigheden in niet-leidinggevende posities zijn belangrijk, meent rekruteringskantoor Hays. Niet zo gek, want we moeten allemaal langer doorwerken. Focussen op werkplezier en duurzame inzetbaarheid zijn dan ook erg belangrijk.

5. Empathisch vermogen en coördinatie met anderen
Teamwork, netwerken en een vlotte omgang met collega’s, klanten en partners. Daar is geen robot of automatiseringssysteem tegen opgewassen! Empathisch vermogen en coördinatie met anderen zijn dan ook vaardigheden waar nu én straks veel vraag naar is.

Benieuwd welke banen toekomstproof zijn? Lees hier meer over de 7 beroepen van de toekomst.